Projector Band~Sudah Ku Tahu with lyrics

Friday, 18 May 2012

SERUNDING IKAN


Assalamulaikum teman2 semua...kembali putri kali ni nak share sedikit ttg masakkan kali ni. Sebenarnya putri tak pernah lagi makan masakkan seperti yg diatas ni. Semua ni ditunjuk ajar oleh mertua putri. MIL yg buat dulu then bawak umah putri. Putri try makan masa tu wow unik laa cam ulam gitu makan dengan lauk air2 sedapppp beb. Lauk lemak pun ulam cam ni pun mmg terangkat. Tak tau lak kalau u aolls semua pernah rasa atau buat serunding ikan ni...biasanya kelapa,ayam dan daging kan. Maklum laa kita dizaman modern cam ni mmg susah nak jumpa makanan unik cam lauk ni kat luar sana tu kan. Bila mana putri diperkenalkan dan ditunjuk ajar oleh MIL putri...putri pun dengan pantas cam kilat mencubanya tapi tak sehebat mil punya laa kita budak baru belajar...main belasah jerr hehe. MIL kata kacau kering api kecil...putri lak nak cepat jerr hahahaha abis ku bukak api besar terus gareng mareng hahahaha..nak kena sabar buat benda2 cam ni baru hasilnya UMMPPHH!!!  So kalau ada ikan goreng yg tak abis jgn dibuang kita buat cam ni sedap tau hehehe. Teman2 yg pernah buat serunding lain2 jenis bole laa share resepinya kat putri yerr nak gak cuba ni tau hehehe apa pun jom redah resepinya....resepi ni agak2 jerr tau nanti u aolss dah terrer bole laa adjust ikot cara u aolss ok.



Bahan2nya

2 ekor ikan selar besar(digoreng dulu dan isinya disiat2)
2 batang serai
1 biji bawang besar
3 batang cili padi (kalau nak pedas letop2 tambah jerr lagi hehe)
3 batang lada hidup
2 sudu besar olive oil



Cara2nya

1. Semua bahan2 samada di tumbuk kasar atau diblender kering.

2. Ikan goreng disiat2 isinya...kasar2 pun takpe.

3. Satukan bahan2 kisar dan olive oil kedalam ikan yg disiat2 tadi...gaul hingga rata.

4. Dengan mengunakan api kecil goreng tanpa minyak hingga bahan menjadi kering gareng dan ringan. sedap dimakan dengan lauk2 lemak atau sop2...makan gitu jerr pun bole ngan nasi panas2 fuhhh berpeluh2 kalau yg cili padi tu lebih hehehe ayuh cuba laa...


Selamat Mencuba!!!






2 comments:

  1. sedap nampaknya... x pernah cuba.. may b should try one day..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Me too 1st time cuba makan masa MIL bawak kelmarin terus terpikat nak mencuba sendiri...u should try benda yg unik cam ni...^_^

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...