Tajul - Sedalam-Dalam Rindu (Official Music Video)

Thursday 27 September 2012

KETAM CILI BEREMPAH

Selamat semua. Dah makan tengahari kerr belom ni? Mesti laa dah kan...dah jam 3pm pun...kira dah masuk waktu minum ptg pulak ek. Bagi yg nak merasa masakkan ketam ni tuk makan malam...apa kata sekarang gak pi salin resepi dan cuba buat cara cam ni...fuhhh kalau pedas berpeluh2 satu badan tau. Putri kan dah 2 hari berturut2 masak ketam ni sbb lama tak makan. Kebetulan org kampong ada bagi so apalagi putri masak lerr. Then tak cukup sbb kecil2 laa so putri pun pegi laa beli lagi huhuhu teruknya sampai berturut2 memasaknya. Suka buat pekat2 cam ni dan bila makan dengan nasi panas2 perggghhhh mak tak reti nak story laa nyah...muahahahah. Pokoknya punggung terangkat2 beb!!! betul wa cakap lu...lu tak percaya lu punya pasal ek ada aku kisah wahahahahaha. Gurau jerr tu hehehe. Oklah tak mau banyak songeh jom kita salin bahan2 yg diperlukan k. Tak banyak bahan pun senang jerr nak buat...haa apa lagi tulis laaa huhu. Oh yah teman fb putri, kak SRI ANDA SALLEH sedang sakit...teman2 semua kita doakan buat beliau yerr...moga cepat sembuh...insyaAllah. Oklaaa jom jom kita gelek2 masuk dapur putri ek...huhu.


BAHAN2NYA

1KG KETAM ATAU 5 EKOR KETAM YG BESAR2
2 SUDU BESAR REMPAH KARI -DIBANCUH DENGAN SEDIKIT AIR
2 SUDU BESAR CILI SOS (PUTRI GUNA SOS LINGHAM SEDAPPP…LAIN2 SOS PUN BOLE JERR))
SEDIKIT GARAM@SECUKUP RASA
2 BIJI TELUR
150 ML AIR


BAHAN2 KISAR 


15 TANGKAI CILI KERING (KALAU NAK TAMBAH LAGI PUN BOLE)
4-5 BATANG CILI PADI (PUN BOLE TAMBAH KALAU NAK)
2 BIJI BAWANG BESAR
2 BIJI BAWANG KECIL
½ INCI HALIA

SEMUA BAHAN2 KISAR DISATUKAN DAN BLEND BERSAMA.

CARA2 


1. PASTIKAN KETAM DIREBUS SEBENTAR…AGAK2 DALAM 5 -7 MINIT GITU ATAU SEHINGGA KETAM BERTUKAR WARNA KE OREN2 NAN GITU HUHU. MATIKAN API DAN ANGKAT KETAM MASUKKAN DALAM TAPIS. AIRNYA NAK GUNAKAN PUN BOLE…TERPULANG YERR.

2. TUMIS BAHAN2 KISAR SEHINGGA GARING DAN NAIK BAU. MASUKKAN REMPAH DAH KACAU RATA SEHINGGA GARENG. JGN TERHANGUS LAK.

3. PECAHKAN TELUR DAN KACAU2 SEDIKIT. BILA TELUR HAMPIR MASAK, MASUKKAN AIR DAN GARAM@SECUKUP RASA. MASUKKAN PULA CILI SOS DAN KETAM KEDALAMNYA DAN GAUL RATA. MEMANDANGKAN KETAM TELAH DIREBUS TERDAHULU JADI TAK PERLU LAMA2 MEMBALIK2 KANNYA. AGAK2 DAH RATA MATIKAN API. SIAP TUK DIHIDANG…NYUM2!!!


SELAMAT MENCUBA!!!





FOR THIS RECIPE

4 comments:

  1. kak puteri.... lapar terus tgk ketam akak.. balik kejer nie confirm nak cari ketam.. esok cuti boleh try resepi akak =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe akak pun terus lapo bila tengok ketam akak ni hehehe....try laa dearr dap ni tau..kak putri style gitu ekeke....thks cayang dah sudi singgah disini...<3

      Delete
  2. sedapnya resepi ni..dah cuba

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thks alot dah sudi mencuba resepi ketam cili nie...=)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...