Projector Band~Sudah Ku Tahu with lyrics

Saturday, 17 August 2013

TART NENAS

Assalamualaikum. Wah diam tak diam dah 10 hari kita berhari raya kan mmg cepat betul masa berlalu. Sekarang ni pun mesti ada yg masih beraya lagi kan sama laa dengan putri ni masih beraya tak abis lagi hehehe. Yerr laa kan sejak dari zaman jepun lagi kot beraya sampai sebulan baru abis kerr zaman2 sekarang jerr yg buat gitu ek ntah laa yg pastinya raya tetap raya sampai pengsan muahahahaha. Banyak tempat nak visit...mana nak visit sepupu sepipit...jiran2 tetangga laa..sahabat laa tapi yg penting umah pak cik mak cik abiskan ziarah dulu k. Yg lain tak sempat pun takpe...amik bau jerr hahaha. 

Ok laa hari ni putri nak citer sikit pasal tart yg putri baru buat ni. Kalau nak tau ni laa pertama kali putri buat tart selama putri kahwin lebih 23 tahun tau. Mmg tak pernah buat pun sbb tak reti gitu huhu. Tak tau laa dalam banyak2 kuih kenapa putri tak buat tart pun putri tak tau nak jawap sedangkan tart adalah kemestian setiap hari raya kan. Kalau dulu beli jerr kat kotaraya JB. Tu laa kan bila surf kat fb ramai kawan2 semua tayang tart...terliur lak tengok. Pi umah adik beradik nampak tart...terliur lagi aduhaiiii hehehe. Last2 raya kerr 6 putri duk buat tart tau huhu. Sbb dah teringin sangat nak makan tu yg buat tu. Lagi pun 1st time kan so nak tau laa juga cam mana hasil org tangan keras buat tart ni kan kan kan wahahaha. Kira ok laa menjadi laa jugak yg paling best CAIR dimulut tak yah kunyah beb muahahhahaha. Putri suka sangat dengan texture kuih ni lembut dan sedap. Ni merupakan pertama kali putri membuat tart gulung. Kalau tart cetak tu dah pernah laa tolong mak buat. Putri mmg suka jenis yg gulung...senang nak masuk mulut hahahaha apa jerr kan. Anyway putri dapat resepi ni dapat internet juga sebelom teman2 lain dok tayang lagi dah simpan resepi ni hehehe tu yg nak try sangat. Banyak gak resepi2 dari teman2 lagi yg hebat2 belaka dan putri yakin sama sedap punya. Apa2 pun ni versi putri dah ubah sikit2 ikot tekak ni laa kan kan hehehe. Oklaa bagi yg nak try resepi putri ni bole jerr jom laa kita serakkan dapur putri ek...jom jom.

BAHAN2NYA

- 1 BUKU BUTTER OF 250 GM

- 1 SUDU BESAR MINYAK SAPI
- 30 GM GULA ISING (GULA TEPUNG)
- 2 BIJI KUNING TELUR
- 1 SUDU KECIL ESEN VANILA
- 40 GM TEPUNG JAGUNG DIAYAK
- 400 GM TEPUNG GANDUM DIAYAK


*** BUTTER HARUS SUHU BILIK SEBELUM MENGGUNAKANNYA. BAHAN YG TELAH SIAP MENJADI DOH AKAN MUDAH KERING DAN SEKIRANYA TU BERLAKU BOLE TAMBAH SEDIKIT LAGI MINYAK SAPI DAN ULI DOH HINGGA LEMBUT. ***

INTI NENAS

- ½ PAKET NENAS SIAP SEGERA
- ½ BIJI NENAS DIPARUT
- 50 ML AIR
- 1 BIJI BUNGA CENGKIH
- 1 BATANG KAYU MANIS

SATUKAN SEMUA BAHAN2 DAN MASAK ATAS API YG SEDERHANA BESAR HINGGA ADUNAN MENJADI PEKAT. ADUNAN HARUS SENTIASA DIKACAU SELAMA LEBIH KURANG 30-40 MINIT. LEBIH LAMA KITA MASAK LEBIH TAHAN LAMA SIKIT INTINYA BERTAHAN NANTI.


*** MEMANDANGKAN INTI NENAS SEGERA SANGAT MANIS JADI SEBAIKNYA KITA CAMPURKAN DENGAN NENAS PARUT SEDIKIT.***

CARA2NYA

1. BUTTER, GULA, TELUR DAN VANILA DIPUKUL HINGGA KEMBANG BERKRIM.

2. MASUKKAN MINYAK SAPI DAN TEPUNG YG TELAH DIAYAK TADI. ULI HINGGA MENJADI DOH YG LEMBUT. ADUNAN KENA LEMBUT SBB KITA NAK BUAT TART GULUNG YG MENGGUNAKAN ACUAN PENEKAN.

3. SEDIAKAN LOYANG YG TELAH DIGRIS TERDAHULU DAN BOLE LAA MEMULAKAN PROCESS MEMBUAT TART GULUNG MENGIKUT CETAKNYA.

4. SAPU SEDIKIT KUNING TELUR DIATAS TART DAN BAKAR PADA SUHU 180C SELAMA 10-12 MINIT BERGANTUNG KEPADA OVEN MASING2.

SELAMAT MENCUBA!!!

SUMBER : PAULA
OLAHAN : PUTERI MANJA





FOR THIS RECIPE

2 comments:

  1. hai..salam puteri..

    tart nenas ni memang sedap dimakan..saya pun gemar makan tart nenas ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiii dearr...a'ar seyyy selalu makan org punya tahun ni buat sendiri tu pun dah raya dekat seminggu baru nak try hehehe....anyway best laa buat sendiri ikot citarasakita kan...dah tu tartnya mmg cair lam mulut ^__^

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...